تصویر بستنی، دونات و پیتزا بر روی پوشاک کودکان، آن‌ها را به بیلبوردهای متحرک برای تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت تبدیل کرده است.

 

  • محققان سلامت دریافته‌اند که ۱۰ % لباس‌ها با طرح مواد خوراکی عرضه می‌شوند.
  • طرح‌های مواد غذایی بر روی پوشاک بچه‌گانه معمولا شامل مواد غذایی ناسالم مثل پیتزا، بستنی، دونات و.. می‌شود. 
  • کارشناسان ضمن هشدار نسبت به این موضوع، رفتارهای غذایی افراد در بزرگسالی را محصول ذهنیت‌های می‌دانند که در دوره کودکی در آن‌ها شکل می‌گیرد. 

منبع: دیلی میل

مترجم: صالح کمپانی

به گفته متخصصان تصاویر دونات و کاپ‌کیک و دیگر مواد غذایی ناسالم روی پوشاک بچه‌گانه می‌تواند عادات بد تغذیه در آن‌ها تشدید کند. فروشندگان پوشاک محصولاتی را برای کودکان عرضه می‌کنند که بر روی آن‌ها تصاویر مواد غذایی ناسالم به همراه شعارهایی چون “نگران نباش. شادی کن ” کار شده است. محققان دانشگاه میشیگان هشدار می‌دهند که این گرایشات تازه در صنعت مد و پوشاک می‌تواند کودکان را به بیلبوردهای متحرک برای مصرف مواد غذایی ناسالم تبدیل کند.

دکتر مگان پیچ هشدار می‌دهد کاربرد این پیام‌ها بر روی لباس‌ها می‌تواند به تعداد کودکانی که به چاقی مبتلا هستند بیفزاید.او می‌گوید با تبدیل کردن بچه‌ها به بیلبوردهای متحرک، خود به خود به مصرف محصولات غذایی ناسالم دامن می‌زنیم. وی می‌افزاید:” چه این موضوع با نیت قبلی و با برنامه‌ریزی  انجام شود چه نه، ما با این حرکت داریم پیامی روشن مبنی بر تشویق استفاده از خوراکی‌های ناسالم را به کودکان و والدین آن‌ها انتقال می‌دهیم. این موضوع به طور قطع عادات بد غذایی را در کودکان تشدید خواهد کرد.”

با این حال دکتر پیچ تصدیق می‌کند که رابطه استفاده از این لباس‌ها و عادات غذایی هنوز قطعی نیست.

او تیمی را هدایت می‌کرد که ۳۸۷۰ مورد پوشاک بچه‌گانه را از چند شرکت تولید پوشاک معتبر مورد بررسی قرار دادند. 

از هر ۱۱ پوشاک بچه‌گانه بررسی شده در این پژوهش، یک مورد دارای طرح گرافیکی از یک ماده خوراکی بود. از میان این‌ها  دو سوم موارد شامل مواد غذایی ناسالم مانند پیتزا، چیپس، کوکی و یا بستنی می‌شد. 

در یک بررسی دیگر مشخص گردید، یک سوم از اقلام فروخته شده توسط چهار عرضه کننده عمده پوشاک بچه‌گانه شامل طرح‌هایی چون تصاویر بامزه و خنده‌داری از خوراکی‌های ناسالم مانند پیتزای اسکیت سوار می‌شود.

دکتر پیچ که خود مادر سه کودک است در تشریح پژوهش خود می‌گوید: این تصاویر با کاربرد رنگ‌های شاد و فانتزی مثل صورتی و بنفش که بر ذهن کودکان تاثیر بلندمدتی خواهد داشت، عرضه می‌شود. 

برای نمونه محققان این پژوهش با لباس‌هایی مواجه شدند که بر روی آن‌ها طرح‌ داینوسوری که  به همبرگر دوبل فکر می‌کند، بستنی که با خود کیف زنانه حمل می‌کند و یا یک برگ چیپس و نوشابه که با هم دست می‌دهند، کار شده بود. 

در موارد دیگر، طرح تکه شکلاتی را می‌توانیم ببینیم که با یک لیوان شیر می‌رقصد. روی این تیشرت شعاری  با مضمون “بزرگ فکر کن” نقش بسته است. 

این پژوهش نشان داد تفاوت‌های جنسیتی در تصاویر کار شده روی پوشاک کودکان نیز لحاظ شده است. معمولا لباس‌های دخترانه شامل کیک و دسرها می‌شوند. این در حالی است که یافته‌های پژوهش دکتر پیچ و همکاران نشان داد تصاویر مربوط به پوشاک پسرانه شامل خوراکی‌های شور و فست‌فودها مانند پیتزا می‌شود.

براساس یافته‌های این مقاله‌ای که در مجله «عادات غذایی» به چاپ رسیده است این نوع تصویر ذهنیت “دختران شیرین” را تقویت می‌کند.

دکتر پیچ معتقد است: «یافته‌های این مطالعه اهمیت فراوانی دارد چرا که ذهنیت‌های کودکان درمورد غذا می‌تواند تاثیر عادات آن‌ها در بزرگسالی را شکل دهد.» به عقیده این پژوهشگر بررسی نحوه شکل‌گیری عادات و ترجیحات غذایی در کودکان و راه‌های پیشگیری زود هنگام از چاقی در حال حاضر اهمیت فراوانی دارد. 

در این پژوهش مشخص شد جامعه از طریق صنعت مد چگونه بر تصویر ذهنی کودکان نسبت به تغذیه اثر می‌گذارد و به گسترش چاقی دامن می‌زند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که بیشتر در معرض تبلیغات تلویزیونی قرار دارند کالری بیشتری را دریافت می‌کنند. محققان هشدار می‌دهند چنین رویه‌هایی با تاثیر بلند مدت و کوتاه‌مدت بر روی ذهن کودکان و و ایجاد تغییر در رویکرد کودکان را نسبت به مصرف مواد غذایی، رژیم غذایی آن‌ها را به سمت ناسالم شدن پیش خواهد برد.

بخش‌های نظارتی در انگلستان از بنگاه‌های تبلیغاتی و تولیدکنندگان خواسته است از انتشار طرح‌هایی که کودکان را به سمت مصرف خوراکی‌های چرب، شور و پر کالری سوق می‌دهد خودداری کنند. پویش‌های سلامت در انگستان خواهان منع استفاده از طرح خوراکی‌های ناسالم بر روی پوشاک شدند.

هفته گذشته معاون بهداشت مت هانکوک از از مسئول ارشد سلامت کشور خواست نسبت به بررسی اقدامات و برنامه‌های مقابله و کاهش چاقی در کودکان دستورات لازم را صادر نماید.

کودکانی که به چاقی مبتلا هستند در بزرگسالی بیش‌تر در خطر چاقی در بزرگسالی قرار خواهند گرفت. این کودکان بیشتر در معرض دیابت نوع دوم، سرطان و بیماری‌های قلب و عروق قرار خواهند گرفت . ۲۹% نوجوانان ۱۵ ساله در انگلستان از اضافه وزن رنج می‌برند که از این تعداد ۱۶% به چاقی مبتلا هستند. تحلیل نمودارهای  ارائه شده از سوی خدمات ملی سلامت (NHS) در انگلستان نشان می‌دهد نسبت کودکانی که به چاقی مفرط مبتلا هستند  از سال ۲۰۰۷ یک سوم اضافه شده است.

 

چشم انداز ما

ما رویای فردایی را به تصویر کشیده ایم که درآن مردمان سرزمینمان؛ در مقابله با بیماریهای غیر واگیر، آگاه و توانمند، مسئول و پیشگام هستند، و در سایه توانی که فارغ از رنجوری ناشی از بیماریهای غیر واگیر ایجاد شده است، برای رفاه و آبادانی و توسعه ایران عزیزمان تلاش می نمایند.

اطلاعات بیشتر
بیماری غیرواگیر چیست؟

بیماری های غیر واگیر گروهی از بیماری ها است که در آن عامل بیولوژیک در انتقال بیماری وجود ندارد و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. این بیماری ها سالانه ۴۱ ملیون قربانی در سراسر جهان می­گیرد. ۷۱ % از مرگ و میر جهانی به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر است.

اطلاعات بیشتر
بیماری غیرواگیر در ایران

بیماری‌های غیرواگیر، عامل بروز ۷۶ درصد مرگ و میر در ایران است که در رأس آنها سکته‌های قلبی و عروقی با ۴۴ درصد، اولین عامل مرگ در ایران است.

اطلاعات بیشتر
اخبار چند رسانه ای