شرکت‌های بیمه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در طرح‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مشارکت می‌کنند

یک شرکت بیمه با استفاده از داده‌های بزرگ (big data) و دیگر فناوری‌های نوین عادات غذایی و میزان فعالیت بدنی مشتریان خود را ثبت می‌کند.

منبع: فوربس دات کام 

مترجم: صالح کمپانی

چنانچه شما این شانس را داشته باشید تا مبلغ حق بیمه سلامت خود را کاهش دهید یا جهت پایبندی به رفتارهای سلامت محور از یک سری امتیازات بهره‌مند شوید، موضوع را پیگیری نمی‌کنید؟ شرکت بیمه Vitality Health با مثبت در نظر گرفتن پاسخ شما به دنبال پیاده‌سازی طرحی انقلابی است که به موجب آن بر خلاف رویه سنتی شرکت‌های بیمه به ازای سلامتی به جای بیماری به شما حق بیمه پرداخت شود. این شرکت با استفاده از فناوری‌های نوین فاکتورهای سلامت‌محور مشتریان خود را ثبت می‌کند و در مقابل پایبندی به سلامت به مشتریان خود پاداش می‌دهد.

این شرکت بیمه که ۴/۴ میلیون فرد را در کشورهای مختلف تحت پوشش دارد، اولین شرکتی است که این طرح را پیاده‌سازی می‌کند.در واقع Vitality Health ارائه دهنده خدمات بیمه عمر و بیمه سلامت است. هدف از این برنامه تقویت سطح سلامت بیمه‌شوندگان از راه قرار دادن مشوق‌های لازم و کاهش حق بیمه است.

استفاده از تکنولوژی و رویکرد مبتنی بر داده به منظور افزایش سلامت

در این طرح بهره‌مندی از داده و تکنولوژی یکی از ارکان اصلی به حساب می‌آید. فرد تحت پوشش خدمات بیمه سلامت در این شرکت در مرحله نخست از نظر شاخص‌های کلی سلامت مثل رفتارهای پر خطر  از جمله استعمال دخانیات، مصرف الکل همچنین عادات غذایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین شاخص‌های بیومتریک اشخاص شامل  قد، وزن، فشار خون، میزان کلسترول سنجیده می‌شود. بر مبنای اعداد استخراج شده سن بدن (Vitality age) فرد بیمه شونده تعیین می‌گردد. در کشور آمریکا براساس اندازه گیری‌های انجام شده سن بدن اشخاص از سن بیولوژیک آن‌ها بیشتر است.

در مرحله بعد شرکت بیمه، بر اساس سن بدن اشخاص و دیگر اطلاعات استخراج شده یک برنامه شخصی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. شرکت بیمه از ابزارها، منابع و همکارانی استفاده می‌کندکه با در نظر گرفتن تخفیف افراد تحت پوشش را به منظور طی کردن مسیر سلامت یاری می‌کنند.

با بهره‌مندی از منابع اطلاعاتی مختلف از جمله شبکه باشگاه‌های ورزشی شرکت کننده در طرح، انواع گجت‌های پوشیدنی ثبت کننده اطلاعات حیاتی از جمله ساعت هوشمند و سرویس‌های ثبت کننده اطلاعات بیومتریک اعضای شرکت کننده در طرح، پیشرفت آن‌ها را در موقعیتی حقیقی ثبت خواهد شد. برای مثال در این سامانه می‌توان با متصل کردن ساعت هوشمند اپل و  اپلیکیشن سلامت (Apple Health) با اپلیکیشن سلامت شرکت از خدمات مشاوره‌ای پزشک خانواده آنلاین، گرفتن وقت، دستیابی به اطلاعات پزشکی موثق  از جانب متخصصین دست یافت. با استفاده از این سامانه، اعضا می‌توانند به نقطه ایده‌آل سلامت دست یابند.

اعطای مشوق‌های لازم در قالب تخفیف‌های پیشبینی شده به منظور رسیدن به رفتارهای سلامت‌محور یکی از ارکان اساسی این طرح است. این موضوع به منظور افزایش مشارکت فعال اعضاء در نظر گرفته شده است که به صورت کاملا داوطلبانه اجراء می‌شود. در این طرح نه تنها می‌توان از سرویس‌های آنلاین سبک زندگی سالم بلکه از تخفیف‌های شرکت‌های طرف قرارداد نیز بهره‌مند شد. برای مثال یک سرویس تحویل غذای سالم به افراد استفاده کننده از این طرح بیمه برای هر سفارش مبلغی تخفیف می‎هد. هر اندازه سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید بیشتر می‌توانید از امتیازات این طرح بهره‌مند شوید.

آیا این طرح واقعا کار می‌کند؟

با توجه به اینکه این طرح در نوع خود پیشگام به حساب می‌آید، شاید این سوال به ذهن شما بیاید که در مرحله اجراء تا چه اندازه کارایی داشته است؟ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته این طرح دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای داشته است. در این طرح به دلیل قرار دادن مشوق‌های لازم سطح فعالیت فیزیکی شرکت‌کنندگان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. این طرح که در حال حاضر در سطح جهانی از سوی ۵ میلیون نفر در حال پیگیری است، بر مبنای علم رفتارشناسی و تحت الگوی اهداف و تشویق‌های کوچک برای اصلاح و تاکید بر رفتارهای مثبت طراحی شده است.

به گفته مقامات این شرکت بیمه، الگوی انگیزه محور به طور ملموسی می‌تواند بر روی کاهش هزینه‌های درمانی بیماران و مدت زمانی که افراد بیمه شده در بیمارستان می‌گذرانند تاثیرگذار باشد. مک کایسن از مقامات این شرکت با ارائه آمارهای زیر دستاوردهای این طرح را برشمرد:

  • ۷/۴ میلیون دلار کاهش هزینه‌های درمانی
  • ۲۳% افزایش تایید شده در میزان فعالیت فیزیکی افراد
  • ۹۲% افزایش در سطح مشارکت فعال شرکت‌کنندگان

تحلیل داده‌های به دست آمده در این طرح می‌تواند به شرکت این توانایی را دهد تا نسبت به رفتار بیمه‌شوندگان تحلیلی جامع داشته باشند و سیاستگذاری‌های آتی شرکت را بر مبنای آن‌ها تعیین نماید.

قدم بعدی برای تحلیلگران داده تقویت سبک زندگی سلامت‌محور خواهد بود

با افزایش استقبال از طرح استفاده از داده و فناوری به منظور ثبت رفتار‌های سلامت‌محور بیمه‌شوندگان در میان دیگر شرکت‌های بیمه، موضوع رقابت بین این شرکت‌ها مطرح خواهد شد. در چنین موقعیتی شرکت‌های بیمه درگیر در این طرح با چالش‌های تازه‌ای از جمله  ارتقاء فناوری‌های نظارتی در حین حفظ حریم شخصی کاربران، چگونگی پرداختن به تفاوت‌های بیولوژیکی که برخی از شرکت‌کنندگان در طرح را مستعد به تجربه سلامت بالاتر همچنین تجربه دستاوردهای چشم‌گیرتری نسبت به دیگران می‌کند، مواجه خواهد کرد.

چشم انداز ما

ما رویای فردایی را به تصویر کشیده ایم که درآن مردمان سرزمینمان؛ در مقابله با بیماریهای غیر واگیر، آگاه و توانمند، مسئول و پیشگام هستند، و در سایه توانی که فارغ از رنجوری ناشی از بیماریهای غیر واگیر ایجاد شده است، برای رفاه و آبادانی و توسعه ایران عزیزمان تلاش می نمایند.

اطلاعات بیشتر
بیماری غیرواگیر چیست؟

بیماری های غیر واگیر گروهی از بیماری ها است که در آن عامل بیولوژیک در انتقال بیماری وجود ندارد و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. این بیماری ها سالانه ۴۱ ملیون قربانی در سراسر جهان می­گیرد. ۷۱ % از مرگ و میر جهانی به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر است.

اطلاعات بیشتر
بیماری غیرواگیر در ایران

بیماری‌های غیرواگیر، عامل بروز ۷۶ درصد مرگ و میر در ایران است که در رأس آنها سکته‌های قلبی و عروقی با ۴۴ درصد، اولین عامل مرگ در ایران است.

اطلاعات بیشتر
اخبار چند رسانه ای