نماد سایت شبکه ملی پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر : INCDA

ماه جهانی آگاهی بخشی سرطان پستان

 

 

در ایران  ۹ مهر تا ۹ آبان هر سال، بعنوان ماه جهانی اطلاع رسانی سرطان پستان انتخاب شده است و با  روبان صورتی که نماد آگاهی‌بخشی سرطان پستان است  نشان می دهند .

در این ماه بسیاری از افراد و ان جی او ها در سطح کشوری و بین المللی برای  افزایش آگاهی رسانی زنان و حتی آقایان در این زمینه تلاش می کنند بدانیم افزایش احتمال زنده ماندن پس از ابتلا به سرطان پستان فقط در تشخیص به موقع و درمان صحیح آن است و برای کنترل مرگ ومیر ناشی از این بیماری، آگاهی نسبت به علائم این سرطان نقشی تعیین‌کننده دارد.

علائم و تشخیص سرطان پستان

احساس توده در پستان ، ترشح همراه با خونریزی از نوک پستان و درد پستان از مهم ترین علائم سرطان پستان  هستند ؛ البته تغییر در اندازه یا شکل پستان ، به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک پستان ها با قرمزی و جوش در اطراف نوک پستان ، کشیده شدن پوست پستان ، زخم و تورم و ایجاد ورید های واضح روی پستان و تورم بازو از علائمی هستند که ممکن است در سرطان پستان  ظاهر شوند .

همواره راه اول در تشخیص سرطان پستان، معاینه پستان ها توسط خود فرد است . بسیار توصیه می‌ شود معاینه پستان  در روز آخر قاعدگی و در زیر دوش حمام که پستان  لغزنده‌ تر است انجام شود .

در همین راستا ماموگرافی سالانه در زنان بالای ۳۵ سال ، خود آزمایی ماهیانه پستان بعد از سن ۲۰ سالگی ، معاینه بالینی پستان توسط پزشک در زنان ۲۰ تا ۴۰ سال به صورت هر ۳ سال و در زنان بیش از ۴۰ سال به صورت سالانه ، بسیار مهم است و تأثیر قابل توجهی در تشخیص به موقع و درمان موثر سرطان پستان دارد .

دبیرخانه شبکه ضمن گرامیداشت روز جهانی آگاهی بخشی سرطان پستان آماده همکاری جهت هم افزایی در خصوص اهداف برشمرده می باشد.

خروج از نسخه موبایل